ال 90 به خاطر مشخصات فنی نسبت به قیمت آن به كابوس خودروسازان بدل گشته و برخی مدیران صنعت خودرو به خاطر برهم خوردن تعادل بازار سعی دارند قیمت این خودرو را افزایش و از امكاناتش بكاهند به گونه ای برخی قصد دارند موتور 110 اسبی این خودرو كه در حدود زانتیا قدرت دارد را تغییر داده و به جای آن از موتور 75 اسب بخاری استفاده كنند اما چرا این خودرو اینقدر مسئله ساز شده است در این باره برخی قیمت كم در كنار امكانات مناسب را دلیل تغییر زمان ورود این خودرو به بازار می دانند چرا كه عده ای معتقدنند با ورود این خودرو در صورتی كه قیمت آن زیر 10 میلیون تومان باشد تعادل بازار بر هم خواهد خورد اما این خودرو دورگه مگر چه مشخصاتی دارد كه .......

ال 90 خودره دو رگه

موتور لوگان در ایران از نوع 1.6لیتری k4mاست كه حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و با حجم موتور 1600 سی سی و با 16 سوپاپ مصرفی بین 7 تا 9 لیتر در 100 كیلومتر دارد ضریب تراكم این موتور 10 است كه قابلیت گاز سوز شدن را دارد از طرفی استاندارد این موتر نیز یورو 4 است
این قوای محركه در خودروی لوگان ایران از گیربكس دستی 5 سرعته مگان دو (پرفروش‌ترین خودروی اروپا) استفاده می‌كند. دراین موتور به منظور پایین آمدن بهتر خودوردر سرازیری‌ها یا سرعت گرفتن به صورت نرم در هنگامی‌كه خودرو دارای بار سنگین است میزان ضریب در سه‌دنده نخست كوتاه‌تر گرفته شده است. دو دنده ابتدایی بیشتر بر سوخت كمتر و عمكلرد بهتر و كم‌صداتر تاكید دارند. البته این موتورها با نمونه استفاده شده در خودروی كیلیو رنو تفاوت‌هایی نیز دارند با تغییر در میل بادامك گشتاور در سرعت‌های پایین افزایش یافته كه سبب قدرت بیشتر در حركت سربالایی‌ها می‌شود.این تركیب قوای محركه از نظر قدرت و مصرف سوخت یك نمونه خوب امروزی در جهان به شمار می‌رود رقیب این موتوردر ایران شاید تنها موتور مدرن TU5 پژو كه 110 اسب بخار قدرت داشته و بر روی آخرین ورژن‌های پژو 206 و 307 استفاده می‌شود، باشد موتورهای خودروی گل با 1800 سی‌سی 90 اسب بخار و پروتن با 1800 ‌سی‌سی 90 اسب بخار قدرت دارد.
موتور مزدا 323 با ظرفیت 1.6 لیتری از نوع سوپاپ رو بوده و با ضریب تراكم بالایی كه دارد قدرتی معادل 110 اسب بخار را تامین می‌كند. البته به احتمال زیاد مزدا 323 به دلیل هماهنگی بسیار زیاد موتور با گیربكس و هماهنگی با دورهای مختلف جعبه‌دنده دارای قدرت یكنواختری خواهد بود و به احتمال زیاد از نظر موتور این خودرو یعنی مزدا 323 شاید برترین خودرو در این كلاس باشد، اما از نظر قیمت خودروی لوگان برنده این قسمت خواهد بود.
فیات پالیو و سیانا كه از قوای محركه 1.6 لیتری با 16 سوپاپ بهره می‌گیرد با استفاده از موقعیت سوپاپ‌رو حدود 99 اسب بخار قدرت تولید می‌كند. نسبت تراكم این موتور 10 بوده و خودرو را به سرعت 201 كیلومتر در ساعت می‌رساند.
در حالی كه خودروی هیوندایی نیز از موتوری با 1.5 لیتر ظرفیت و 94 اسب بخار قدرت استفاده می‌كند، خودروی فولگس گل موتوری با حجم 1.8لیتر و قابلیت تولید 100 اسب بخار دارد و موتور كیاریو هم با 1.5لیتری قدرت 96 اسب بخار قدرت تولید می‌كند.
در این میان موتور ال ـ 90 نیز با اسم K4M ظرفیتی حدود 1.6 لیتر داشته و قدرت 110 اسب بخار را تولید می كند و دارای نسبت تراكم 10 است. این خودرو نیز با این موتور حدود 210 كیلومتر در ساعت سرعت خواهد داشت. مصرف سوخت این موتور بنا به ادعای كارخانه بین هفت تا هشت لیتر است
موتور TU5 پژو 206 با مصرف 8.5 لیتر و قدرت 110 اسب بخار با شتاب صفر تاصد 9 ثانیه یكی از رقیبان اصلی لوگان در این قسمت است. البته باید توجه داشت رایانه این موتور براساس شرایط محیطی ایران برنامه‌ریزی نشده و بعضی از سنسورها نیز در موتور نوع ایران وجود ندارد در حالی‌كه مغز موتور لوگان بر اساس شرایط محیطی ایران درحال طراحی دوباره است. پژو 405 و سمند دراین كلاس با موتورهای 1.8لیتری با قدرت 97 اسب بخار با مصرف 12.5 لیتر در 100 كیلومتر عقب‌مانده‌ترین موتورها هستند. البته برنامه سمند در سال‌های آینده استفاده از موتورملی با حجم 1700 سی‌سی و با قدرت 110 اسب بخار و استفاده از موتور TU5 پژو 206 است كه شاید آن را قادر به رقابت از نظر موتوری با لوگان كند، اما 405 در این كلاس بازنده اصلی از نظر موتوری خواهد بود.



** سیستم تعلیق و جلوبندی **

این خودرو دارای ترمز ABS و لاستیك 15 اینچی است، لوگان از جلو ترمز دیسكی داشته و از عقب به ترمز كاسه‌ای مجهز است. ترمز ABS این خودرو از توزیع‌كننده ترمز الكترونیك سود می‌برد. رنو كه استاد ایمنی خودرو در دنیا به شمار می‌رود، شاید محصول آن با نام لوگان در بازار ایران از نظر ایمنی رقیبی نداشته باشد. البته در كلاس B رنو دراین باره ادعا كرده است مهندسان بخش ایمنی شركت رنو از جدیدترین روش‌های جهت ایمنی این خودرو استفاده كرده است. رنو با استفاده از شبیه‌سازهای دیجیتالی توانسته مقاومت خودرو را در مقابل ضربات وارده بررسی كرده و خطرات اولیه را دراین مرحله از میان ببرد. ساختار این خودرو به گونه‌ای است كه درهنگام تصادف به منظور پراكنده‌سازی انرژی جنبشی به صورت فعال عمل می كند و درهنگام اصابت قسمت جلو قسمت موتور به گونه‌ای طراحی شده كه در هنگام تصادف جمع شود و وارد اتاق نشود. این عمل مانند بالشی ضربه را جذب می‌كند.
در قسمت فوقانی خودرو در صورت ورود ضربه این تنش در میان قاب‌ستون‌های كناری جذب می‌شود در قسمت مركزی این بار توسط رام شاسی جلوگیری می‌شود و نهایتا در قسمت تحتانی از طریق فریم‌بندی كه از شش جهت به هم اتصال دارد انرژی جذب خواهد شد.
داشبرد خودرو كه در جذب ضربات ناشی از تصادف نقش مهمی دارد از پلی‌پرپیلن جذب كننده ساخته شده كه صدمات احتمالی به زانو و سر را به حداقل می‌رساند.
قسمت زیری نیز به گونه‌ای طراحی شده كه میزان صدمه به ساق پاها به حداقل برسد. در هنگام تصادف ستون مركزی از لگن سرنشینان محافظت می‌كند به نحوی كه مقاومت جانبی ارائه شده از سوی صندلی و لایه‌های درها این پروسه را تكمیل می‌كند. باك بنزین در زیر با موادی محافظت می‌شود و همچنین دور از سیستم تعلیق و ترمز قرار داده شده .
یك رام‌شاسی در پشت صندلی عقب خطر اشیایی كه وارد كابین می‌شود كاهش می‌دهد كمربند ایمنی نیز از پیشرفته‌ترین نوع آن در جهان به شمار می‌رود. این كمربند سه‌منطقه‌ای و مرحله‌ای عمل می كند و برای تمام صندلی‌ها حتی صندلی عقب در نظر گرفته شده است. در ضمن دو كیسه هوای مخصوص برای راننده و سرنشین جلو قرار گرفته این كیسه‌های هوا مجهز به محفظه‌ای هستند كه فشار داخلی را كنترل كرده و میزان صدمه به سرنشینان را به حداقل می‌رساند. این در حالی است كه رقیب سرسخت این خودرو از نظرایمنی مزدا 323 و پژو 206 خواهند بود. پژو 206 كه یكی از ایمن‌ترین خودروها در تصادفات جاده‌ای در ایران بشمار می‌رود با جمع‌شدن جلوی خودرو بدون وارد آوردن ضربه به اتاق محل سرنشینان انرژی تصادف را جذب می‌كند. مزدا 323 نیز وضعیتی مشابه خودرو 206 دارد.
از نظر ترمز نیز مدل‌های جدید سمند در جلو و عقب مجهز به ترمز دیسكی هستند باید توجه داشت، ترمزهای دیسكی قابلیت ترمزگیری را به میزان فراوانی افزایش می‌دهند؛ حال‌آنكه در لوگان تنها چرخ‌های جلو مجهز به ترمز دیسكی می‌باشند. مزدا 323 نیز دارای ترمز ABS مجهز به EBD بوده و سیستم كیسه هوا نیز همانند پژو 206صندوق‌دار در این خودرو نیز وجود دارد. خودرو كیاریو از سیستم فنربندی مك فرسون در جلو و فنر پیچشی در عقب بهره می‌برد. ال 90 نیز از نسل جدید تعلیق مك فرسون با سه شاخه مثلثی در جلو و تعلیق H شكل با دو كمك فنر و فنر لول بهره می‌برد. خودروی فولگس گل با بهره‌گیری از سیستم تعلیق خودروی گلف برای جاده‌های غیر هموار مشابه ال 90 تقویت شده به صورتی كه قطر فنرها در این سیستم افزایش یافته و شاسی نیز تقویت شده است.

* اتاق *
از نظر اتاق بنا به بررسی انجام شده رنو بزرگترین صندوق عقب را داراست، اما از نظر حجم داخلی تقریبا ال-90 و فولگس گل بزرگترین فضای داخلی را دارند، اما از نظر زیبایی ظاهری فیات پالیو و یا سیانا با استفاده از مهندسان طراح ایتالیایی زیباترین خودروی این كلاس است. البته فولگس گل نیز دارای چهره و استیل مناسبی است، در این كلاس كمترین خطوط منحنی شكل را خودروی ال-90 داراست تا تولید آن به دلیل راحتی در ساخت ارزان و آسان باشد. این امر كمی بر روی ظاهر خودرو تاثیر گذاشته و شكل این خودرو را از رقبای ایتالیایی و آلمانی خود عقب انداخته است.
از نظر ایمنی نیز براساس بررسی انجام شده در انجمن ایمنی اروپا ال-90 یا لوگان دارای سه ستاره است. هیوندایی نیز تقریبا خصوصیات مانند ال-90 را داراست. خودروی لوگان از نظر وزن یكی از سبك‌ترین خودروهای كلاس B درایران با وزن 975 كیلوگرم است. البته با شگردهای مهندسین ایمنی خودرو حفظ شده است .




منبع : وبلاگ تندر 90
__________________